20 maja 2019, godz. 18:30
Foyer kina Forum, ul. Legionowa 5
wstęp wolny

Kuratorka wystawy: Agnieszka Szewczyk

Wystawa czynna tylko w ramach Dni Sztuki Współczesnej, do 26 maja

Projekt “Dziary” poświęcony jest dokumentacji prymitywnego tatuażu, wykonywanego w więzieniach, hufcach pracy i wojsku na przestrzeni lat 50.–80. XX wieku.

Od 2007 roku Maurycy Gomulicki, penetrując miejskie obrzeża, zapuszczone parki i pchle targi, wykonał tysiące zdjęć dokumentujących ten znikający fenomen i rejestrujących często brutalną, ale szczerą ikonografię wyobrażeń o miłości i nienawiści, życiu i śmierci, rozpaczy i nadziei, marzeniach i tęsknotach, wizualizowanych w skrajnie brutalnych warunkach.
Osobiste, dalekie od akademickiego potraktowanie tematu pozwoliło transponować zgromadzony materiał w przestrzeń sztuki wizualnej z jej tropami, wątkami, skojarzeniami. W zebranych i ostro przez Gomulickiego wyselekcjonowanych fotografiach jest wizualna moc, siła pierwotnej, prymitywnej ekspresji, inna opowieść o rysunku ujawniająca całe bogactwo treści klasycznego terminu disegnio co oznacza nie tylko rysunek, ale także wzór, deseń, plan, zamiar, wyobrażenie o tym, „co ma się zdarzyć”.

Projekt “Dziary” to istotny kontrapunkt w twórczości Maurycego Gomulickiego, stanowi swoisty rewers dla propagowanej przez niego „kultury rozkoszy”, pociągający przez swój radykalizm, ekspresyjny potencjał, nasycenie jawnymi deklaracjami.
Współczesny tatuaż stał się sztuką bardzo powszechną, wyrafinowaną i egalitarną, projekt “Dziary” przypomina jego korzenie.
Po raz pierwszy projekt prezentowany był w 2018 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie. Wystawie towarzyszyło wydanie photobooka.

Maurycy Gomulicki (rocznik 1969) – artysta, projektant, fotograf, kolekcjoner i antropolog kultury popularnej. Hedonista propagujący Kulturę Rozkoszy. Ukończył Wydział Grafiki warszawskiej ASP. W latach 90. prowadził w miesięczniku „Machina” autorską rubrykę „Rzecz Kultowa” (później „Od rzeczy” we „Fluidzie”). Był konsultantem i współautorem projektu „ABCDF – słownik wizualny Miasta Meksyk” (2000-2002). Zaprojektował (graficznie i architektonicznie) sieć sex shopów „Love Store” w Meksyku (2005). Szerokiej publiczności znany dzięki multidyscyplinarnemu projektowi „Pink Not Dead!” (Meksyk, Warszawa 2006) oraz dokumentującej amatorski tatuaż wystawie „Dziary” w warszawskiej Zachęcie (2018). Opublikował cztery albumy fotograficzne. Intensywny kolor, eksplorowany tak w swoim potencjale witalnym, jak w wymiarze socjo-kulturowym, to istotny element w jego twórczości. Zrealizował szereg obiektów i instalacji w przestrzeni publicznej. Związany z warszawską galerią Leto. Mieszka i pracuje w Polsce i Meksyku.

Agnieszka Szewczyk – historyczka sztuki, kuratorka, autorka wystaw i tekstów. Zajmuje się sztuką polską po II wojnie światowej. Interesuje się historią projektowania graficznego. Członkini Rady Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Kuratorka wystaw, m.in.: “Ryszard Stanisławski. Muzeum otwarte”, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, “Włodzimierz Pawlak. Autoportret w Powidokach”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, “Włodzimierz Borowski. Siatka Czasu”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (w zespole), “Byłem, czego i wam życzę. Henryk Tomaszewski”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, “Zaraz po wojnie”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, “Możliwość rzeźby. Pracownia Jerzego Jarnuszkiewicza w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych”, Galeria Salon Akademii. Pracuje w Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.